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Research projects


Mireille Betrancourt - List of Publications

In this page you'll find a list of publications in scientific journals, books or conference proceedings in three areas:

  • Learning Technologies : Multimedia learning, Computer-supported writing and collaborative writing, Metacognitive prompting, On-line language tutoring, Serious games for Auditive rehabilitation of deaf kids
  • Uses of technologies in the school and teacher training (papers in French)
  • Human-computer interaction and Ergonomics:  Design of medical prescription aid, Usability on-line methods

For copyright reasons, some of my papers can not be directly downladed from this web page. Please email me if any of those are of interest to you, I will send you offprints asap.




 

 





2014 / to appear

Berney, S., & Bétrancourt, M. (2014). The role of learners' visuospatial abilities when processing three-dimensional anatomical structures with animation. Paper presented to the International conference of the EARLI SIG Text and comprehension. August 25-27, Rotterdam, The Netherlands.

Berney, S., Bétrancourt, M., Molinari, G. (2014, abstract accepted, manuscript in preparation) Learning three-dimensional anatomical structures with animation. Effect of orientation references and learners' visuo-spatial abilities. In R. Lowe and R. Ploetzner (eds.) Learning from dynamic visualizations: Innovations in research and application.

Bétrancourt, M. (2014). L’évaluation des effets des dispositifs de formation médiatisée : la vision de l’ergonomie. A paraétre dans C. Peltier (ed.) La médiatisation de la formation et de l’apprentissage : quel est le rôle des médias pour quels effets de médiation ?. Bruxelles : De Boek.

Betrancourt, M., Peraya, D., & Szilas, N. (2014). Du didacticiel au jeu sérieux : Le e-learning dans tous ses états. In E. Bourgeois & S. Enlart (Ed.), Apprendre dans l'entreprise (pp. 65-76). Paris: Presses universitaires de France.

Boujol, L., Bétrancourt, M., Oberson, P. et Briffod, T. (2014). Tablettes tactiles en enseignement primaire : quels usages selon le nombre d’appareils par classe ? Communication au 2éme Colloque International sur les TIC en éducation, Montréal (Canada), 1er-2 mai, 2014. (Voir résumé dans le programme)

Cereghetti, D., Molinari, G., Chanel, G., Pun, T., & Bétrancourt, M. (2014). Visual processing of emotions during a computer-mediated collaborative task: An eye tracking study. Paper accepted for presentation at the EARLI SIG6&7 conference on Instructional Design and Learning and Instruction with Computers,  August 27-29 , Rotterdam, The Netherlands.

Molinari, G., Bétrancourt, M., & Lavoué, E. (2014). Les émotions dans l’apprentissage collaboratif é distance : Quels outils pour les accompagner ? Communication au 2éme Colloque International sur les TIC en éducation, Montréal (Canada), 1er-2 mai, 2014. (Voir résumé dans le programme)

Ortoleva, G. & Bétrancourt, M. (2014). Writing and sharing critical incidents: Computer-supported collaborative writing in vocational education. Paper presented at the International Conference on Writing Research, August 27-29, Amsterdam, The Netherlands.




2013 

Berney, S., Molinari, & Bétrancourt, M. (2013). Supporting the processing of 3D objects in different orientations with animation: The case of functional anatomy. Paper presented at the Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), 2013. August 27-31, Munich, Germany. (Download pdf file)

Chanel, G., Molinari, G., Cereghetti, D., Pun, T. & Betrancourt, M. (2013). Assessment of Computer-Supported Collaborative Processes using Interpersonal Physiological and Eye-Movement Coupling. In Proceedings of the 5th International Conference on Affective Computing and Intelligent Interaction (pp. 115-123), 2-5 Sept., Geneva, Switzerland. (Download the full paper)

Molinari, G., Bozelle, C. Cereghetti, C, Chanel, C., Bétrancourt, M., Pun, T. (2013). Feedback émotionnel et collaboration médiatisée par ordinateur : Quand la perception des interactions est liée aux traits émotionnels. In C. Choquet, P. Dessus, M. Lefevre, J. Broisin, O. Catteau, P. Vidal (eds.) Environnements Informatiques pour l’apprentissage humain, Actes de la conférence EIAH 2013 (pp. 305-326 ). Toulouse : IRIT Press. (Voir les actes de la conférence)

Molinari, G., Chanel, C., Bétrancourt, M., Pun, T. Bozelle, C. (2013). Emotion Feedback during Computer-Mediated Collaboration: Effects on Self-Reported Emotions and Perceived Interaction. In N. Rummel, M. Kapur, M. Nathan, & S. Puntambekar (eds.). To see the world and a grain of sand: Learning across levels of space, time and scale. CSCL 2013 Conference Proceedings Volume I (pp. 336-343), New York: ISLS. (See conference proceedings)

Ortoleva, G., Schneider, D., & Bétrancourt, M. (2013a). Utilisation d’un wiki pour l'écriture collaborative et le partage d'expérience en formation professionnelle initiale. In C. Choquet, P. Dessus, M. Lefevre, J. Broisin, O. Catteau, & P. Vidal (Eds.), Environnements Informatiques pour l’Apprentissage Humain. Actes de la conférence EIAH 2013 (pp. 17–28). Toulouse : IRIT Press 2013. (Voir les actes de la conférence)

Ortoleva, G., Schneider, D., & Bétrancourt, M. (2013b). Writing-to-learn in vocational education: Effects of peer feedback on learning and self-efficacy. in Proceedings of the 15th Int. Conf of the European Association on Learning and Instruction, 27-31 August, Munich (Germany).

Wipfli, R., Bétrancourt, M. Lovis, C. (2013). Evaluation d’une interface centrée activité pour la gestion des alertes médicales dans un systéme de prescription informatisée. In C. van de Leemput, Chauvin, C. Heelemans, C. (eds.) Activités humaines, Technologies et Bien-étre (pp. 449-455). Bruxelles : Arpege Science Publishing. (Télécharger l'article en pdf).



2012

Berney, S, Molinari, G. Hoyek, N & Bétrancourt, M. (2012). Using 3D animation for learning functional anatomy. In E. de Vries and K. Scheiter (Eds.) Staging knowledge and experience : how to take advantage of representational Technology. Proceedings of the EARLI SIG 2 conference (pp 34-36). August 28-31, Grenoble, France. (See  conference proceedings in pdf).

Gagniére, L., Bétrancourt, M. & Détienne, F. (2012). When metacognitive prompts help information search in collaborative setting. Revue Européenne de Psychologie Appliquée/European Review of Applied Psychology, 62 (2), 73-81. (Download a pre-published version in pdf)

Guichon, N.,  Bétrancourt, M. & Prié, Y. (2012). The provision of negative feedback in a synchronous online teaching situation: teaching strategies and affordances. Computer Assisted language learning, 25(2), 181-197. (Abstract from the journal website)

Ortoleva, G., Bétrancourt, M. & Schneider, D. (2012). Entre personnalisation et contraintes collectives : Une démarche centrée utilisateur pour la mise en place d’un livret numérique de Suivi Pédagogique. Sciences et Technologies de l’information et de la communication pour l’éducation et la formation, STICEF, vol 19. http://sticef.univ-lemans.fr/classement/rech-annee.htm#v19.

Ortoleva, G., Schneider, D., Bétrancourt, M. (2012, July). Writing and peer feedback to promote professional development in vocational education. Proceedings of the 13th International conference of the EARLI SIG on Writing (p. 188), July 10-13, Porto, Portugal.

Ortoleva, G., Schneider, D., Bétrancourt, M. (2012, June) Partage d’expérience par l’écriture collaborative médiatisée en formation professionnelle initiale. 2eme colloque international de didactique pro-fessionnelle : Apprentissage et développement professionnel, Nantes.(Télécharger le pdf)

























































2011

Bétrancourt, M. (2011). Réflexion sur les technologies dans l’éducation et la formation : quelles pistes pour la recherche ? (téléchargez le pdf de 105 Ko) In Rapport de Prospective pour la Recherche : éducation et Apprentissage é l’horizon 2030 (PREA 2K30),  Agence Nationale de la Recherche en France (non publié).

Bétrancourt, M. & Berney, S. (2011). Animation and Learning. In Norbert Seel (ed.), Encyclopedia of the Sciences of Learning, (pp. 1428-1430). Berlin : Springer Science and Business Media.

Bétrancourt, M., Depover, C., Luengo, V., De Lievre, B. & Temperman, G. (2011). A la recherche de convergence entre les acteurs des Environnements informatisés d’Apprentissage humains, EIAH 2011. Mons: Editions de l’Université de Mons. (Télécharger les Actes en pdf depuis ResearchGate)

Bétrancourt, M., Guichon, N., & Prié, Y (2011). Assessing the use of a Trace-Based Synchronous Tool for distant language tutoring. In H. Spada, G. Stahl, N. Miyake, N. Law (Eds.) Connecting Computer-Supported Collaborative Learning to Policy and Practice: CSCL2011 Conference Proceedings. Volume I — Long Papers (pp 478-485). International Society of the Learning Sciences (download pdf file 1.9Mo).

Chanel, G., Rebetez, C., Bétrancourt, M., & Pun, T. (2011). Emotion Assessment from Physiological Signals for Adaptation of Games Difficulty, IEEE Transactions On Systems, Man, And Cybernetics, 41 (6), 1052-1063 (download file through IEEEexplore)

Wipfli, R., Bétrancourt, M., & Lovis, Ch. (2011). L’impact des alertes médicales dans la prescription médicamenteuse : une analyse de l’activité. In C. Bastien, J. Cegarra, A. Chevalier et al. (eds). Epique 2011, Sixiéme colloque de Psychologie ergonomique (pp. 41-52), Metz: Presse Universitaire de Nancy (
download  pre-published version, pdf file 1.9Mo).

Wipfli R., Betrancourt, M., Guardia, A., & Lovis, C. (2011). A qualitative analysis of prescription activity and alert usage in a computerized physician order entry system. Studies in Health Technology and Informatics. 169, 940-4.
(download file through Pubmed)


2010

Gavota, M. Bétrancourt, M. & Schneider, D. (2010) Writing and commenting on professional procedures. In K. Gomez, L. Lyons, & J. Radinsky (Eds.) Learning in the Disciplines: Proceedings of the 9th International Conference of the Learning Sciences (ICLS 2010) - Volume 1, Full Papers (pp 683-689). International Society of the Learning Sciences: Chicago IL. (download pdf file 850 Ko)

Gavota, M., Cattaneo, A. Arn, C., Boldrini, E. Motta, E. Schneider, D. et Bétrancourt, M. (2010). Computer-supported peer-commenting: A promising instructional method to promote skill development in vocational education, Journal of Vocational Education & Training, 62(4), 495-511.(download  pre-published version).

Gavota, M., Schneider, D., Bétrancourt, M. (2010, September). Writing for fostering procedure acquisition in vocational education, Proceedings of the 12th International Conference of the EARLI Special Interest Group on Writing (p. 27), Heidelberg, 8-10 September 2010.

Gavota, M., Schneider, D., Bétrancourt, M. (2010, September). Scaffolding for deep knowledge processing in writing activities, Proceedings of the 12th International Conference of the EARLI Special Interest Group on Writing (p. 75), Heidelberg, 8-10 September 2010.

Morand, L. & Bétrancourt, M. (2010). Collaborative learning with single or multiple animations. In Proceedings of the 12th International Conference of the EARLI Special Interest Group on Text and Picture Comprehension, August 26-28, Tuebingen (D). (download pdf file)

Rebetez, C. Sangin, M., Bétrancourt, M., & Dillenbourg, P. (2010). Learning from animation enabled by collaboration. Instructional Science, 38(5), 471-485.(download pre-published versions: paper, Figures)


2009

Bétrancourt & Lombard, F. (2009). Réle et apport des technologies pour la construction de compétences d'évaluation réflexive chez les futurs enseignants. Actes du 21éme colloque de l’ADMEE- Europe (p. 152), 21-26 Janvier, Louvain-la-neuve (BE).
(download pdf file)

Berney, S. & Bétrancourt, M. (2009). When and why does animation enhance learning? A meta-analysis. In Proceedings of the 13th EARLI biennal conference on Research on Learning and Instruction, Aug. 28 - Sept. 1, Amsterdam (NL).

Bozelle, C., Bétrancourt, M., Deriaz, M. & Pelizzone, M. (2009). Assurer l’acceptabilité d’un environnement informatisé de rééducation: Le cas d’un logiciel d’aide é la réhabilitation auditive pour les enfants sourds ayant reéu un implant cochléaire. In Delozanne, E., Tricot, A., & Leroux, P. (Eds.) Actes de la conférence EIAH’09. Paris : INRP.(download pdf file)

Bozelle, C., Bétrancourt, M., Deriaz, M. & Pelizzone, M. (2009). Evaluer l’acceptabilité d’un environnement informatisé de rehabilitation. Actes des 5émes journées d'étude en Psychologie Ergonomique, EPIQUE 2009 (pp. 8-15), 28-30 Septembre, Nice (F).(download pdf file)

Gavota, M., Bétrancourt, M., Schneider, D., Richle, U. (2009). Scaffolding for computer supported writing to learn activities in vocational training. in A. Dimitracopoulou A., C. O’Malley, D. Suthers, P. Reimann (Eds.) Computer Supported Collaborative Learning Practices - CSCL2009 Community Events Proceedings (pp. 153-156), International Society of the Learning Sciences (ISLS).

Gavota, M., Bétrancourt, M., Cattaneo, A., Arn, C., Schneider, D. K., & Richle, U. (2009, March) "Let's Write Together": Computer Supported Writing to Learn in VET. in Proceedings of the 1st Interdisciplinary Congress on Research in Vocational Education and Training (p. 20), 25 – 27 March, Zollikofen (CH).

Gavota, M., Bétrancourt, M., Schneider, D., Richle U. (2009, March) Collaborative computer-supported writing activities to foster professional procedures learning in vocational education, in Proceedings of the 1st Interdisciplinary Congress on Research in Vocational Education and Training,(p. 40) 25 – 27 March, Zollikofen (CH).

Gavota, M. & Bétrancourt, M. (2009). How do we learn from writing with peers. In Proceedings of the 13th EARLI biennal conference on Research on Learning and Instruction, Aug. 28 - Sept. 1, Amsterdam (NL).

Rebetez, C. & Bétrancourt, M. (2009). Simultaneous static or animated graphics in the construction of a dynamic mental model. In Proceedings of the 13th EARLI biennal conference on Research on Learning and Instruction, Aug. 28 - Sept. 1, Amsterdam (NL).

Szilas, N. & Bétrancourt, M. (2009). Learning with computer games: why interactive narratives should be considered. In Proceedings of the 13th EARLI biennal conference on Research on Learning and Instruction, Aug. 28 - Sept. 1, Amsterdam (NL).


2008

Bétrancourt, M. (2008). La visualisation dynamique et interactive : aspects perceptifs et cognitifs. In S. Chauvin (ed.) Information & visualisation : contribution é l'ergonomie visuelle. (pp. 59 - 73). Paris: Cepadues.(download a pre-published pdf version)

Bétrancourt, M., Dillenbourg, P. & Clavien, L. (2008). Reducing Cognitive Load in Learning from Animations: Impacts of Delivery Features. J.-F. Rouet, W. Schnotz, and R. Lowe (eds.) Understanding Multimedia Documents (pp 61-78). Springer. (download a pre-published pdf version)

Bétrancourt, M. & Chassot, A. (2008). Making sense of animation: how do children explore multimedia instruction? in R. Lowe and W. Schnotz (eds.) Learning with animation (pp. 141-164), Cambridge: Cambridge University Press. (download a pre-published pdf version)

Jamet, E., Bétrancourt, M., & Rouet, J.-F. (2008). La compréhension des documents complexes. In A. Chevalier & A. Tricot (Eds.) Ergonomie cognitive des documents électroniques. Paris : Dunod. (download a pre-published pdf version)

Peraya, D., Lombard, F., & Bétrancourt, M. (2008). De la culture du paradoxe é la cohérence pédagogique.Bilan de 10 années de formation é l’intégration des TICE pour les futur-e-s enseignants du primaire é Genéve. Revue des Hautes Ecoles Pédagogiques, 7, 11-28.(download a pre-published pdf version)

Sangin, M., Dillenbourg, P., Rebetez, C., Bétrancourt, M., Molinari, G. (2008). The effects of animations on verbal interaction in computer supported collaborative learning, Journal of Computer-Assisted Learning, 24 (5), 394-406. (download a pre-published pdf version)
Conferences with peer review
  • Bétrancourt, M. & Wipfli, R. (2008). Understanding complex graphics: The effects of sequential display on visual exploration and memorization. In Proceedings of the EARLI SIG meeting on Comprehension of Texts and Graphics (pp), August 27-29 2008 , Nottingham (UK).
  • Bétrancourt, M. & Borer, R. (2008). Does interactivity benefit learning from dynamic visualizations
    when learning in individual or collaborative setting? 
    in Proceedings of the International Congress of Psychology - ICP 2008 (p 364), International Congress of Psychology, Berlin, July 20-26 2008.
  • Bozelle, C., Bétrancourt, M., Deriaz, M., & Pelizzone, M. (2008). Evaluation of Technology Acceptance of a Computer Rehabilitation Tool. In Proceedings of the 7th Conference on Interaction Design for Children: Children with Special Needs (pp. 41-44), 11-13 June 2008, Chicago (U.S.).
  • Chanel, G., Rebetez, C., Bétrancourt, M. & Pun, T. (2008). Boredom, engagement and anxiety as indicators for adaptation to difficulty in games. in Proceedings of the MindTrek Conference (pp 13-17), Tampere (FI), October 7-9 2008 (download the pdf).
  • Gavota, M., Bétrancourt, M., Schneider, D. K., & Richler, U. (2008). Computer-supported collaborative writing in vocational education. In Proceedings of the EARLI SIG meeting on Writing (p. 167)Lund (S), June 11-13 2008.
  • Gavota, M, Bétrancourt, M., Schneider, D. K. & Richle, U. (2008). A technology-enhanced learning environment to support learning by sharing professional experience in writing. In Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications 2008 (pp. 2883-2892). Chesapeake, VA: AACE. 
  • Richle, U., Schneider, D., Gavota, M. & Bétrancourt, M. (2008). Social software in the context of vocational training. In Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications 2008 (pp. 1329-1340). Chesapeake, VA: AACE.
  • Rebetez, C., & Bétrancourt, M. (2008). Using snapshots with animation to facilitate understanding dynamic systems. in Proceedings of the International Congress of Psychology - ICP 2008 (p 266),Berlin (D), July 20-26 2008.

2007

  • Bétrancourt, M. (2007). Pour des usages des TIC au service de l’apprentissage.in Gérard Puimatto (ed.) TICE : L'usage en travaux, Numéro Hors série des Dossiers de l’ingénierie éducative (pp. 127 - 137). Paris: CRDP. (download a pre-published pdf version)
  • Bétrancourt, M. (2007). L'ergonomie des TICE : quelles recherches pour quels usages sur le terrain ? in Charlier, B. et Peraya, D. (Eds). Regards croisés sur la recherche en technologie de l’éducation (pp. 77-89), De Boeck: Bruxelles.(download a pre-published pdf version)
  • Bétrancourt, M. (2007). From planification to search in computer help systems.  in Proceedings of the 12th EARLI biennal conference on Research on Learning and Instruction, Aug. 28 - Sept. 1, Budapest (Hungary). (pdf)
  • Bétrancourt, M., & Rebetez, C. (2007). Building dynamic mental models from animation: effect of user control on exploration behaviours. in Proceedings of the 12th EARLI biennal conference on Research on Learning and Instruction, Aug. 28 - Sept. 1, Budapest (Hungary). (pdf)
  • Gagniére, L., Bétrancourt, M., & Détienne, F. (2007) La méthode d’allo-confrontation comme incitation métacognitive dans des situations d’apprentissage.  Actes des 4émes journées d'étude en Psychologie Ergonomique EPIQUE 2007 (pp. 27-33),11-13 Septembre, Nantes. (pdf)
  • Gavota, M., Bétrancourt, M. Schneider, D.K., & Richle, U. (2007). Favoriser l’apprentissage en mutualisant l’expérience pré-professionnelle: étude et conception préliminaires. Communication é la treiziéme journée d'étude sur le traitement cognitif de systémes d'informations complexes, JETCSIC 2007, Metz, 6 juillet 2007. (http://www.labpsylor-etic.univ-metz.fr/Images/JETCSIC/GAVOTA.pdf)
  • Lisowska, A., Betrancourt, M., Armstrong, S. & Rajman, M. (2007). Minimizing Modality Bias When Exploring Input Preferences for Multimodal Systems in New Domains: the Archivus Case Study. In Proceedings of the Computer-Human Interaction 2007 conference (CHI 2007), 28 Apr - 3 May 2007, San Jose, California (USA). (pdf)
  • Rebetez, C., & Bétrancourt, M. (2007). Video game research in cognitive and Educational sciences. CogniNéie, Creier, Comportament / Cognition, Brain, Behavior, 11( 1), 131-142. (pdf)
  • Rebetez, C., & Bétrancourt, M. (2007). Faut-il vraiment préner l’interactivité dans les environnements multimédias d’apprentissage ? in Actes de la conférence en Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain EIAH 2007 (pp. 323-328), 27-29 Juin, Lausanne. (pdf)
  • Rebetez, C., Bétrancourt, M., Sangin, M., Dillenbourg, P., Mollinari, G. (2007). Apprendre d’une visualisation dynamique : regard sur l’explorationdu matériel. Communication é la treiziéme journée d'étude sur le traitement cognitif de systémes d'informations complexes, JETCSIC 2007, Metz, 6 juillet 2007. (http://www.labpsylor-etic.univ-metz.fr/Images/JETCSIC/REBETEZ.pdf)
  • Rebetez, C. & Bétrancourt, M. (2007).Control over an animation and control of the content when learning with a peer.  in Proceedings of the 12th EARLI biennal conference on Research on Learning and Instruction, Aug. 28 - Sept. 1, Budapest (Hungary). (pdf)

  • Bisseret, M. & Bétrancourt, M. (2007). L'animation pédagogique : pourquoi faire ? in J-M Boucheix (Ed.), Les animations graphiques et les technologies pour l'apprentissage. Rapport de prospective commandité par le CNRS, Paris.
  • Jamet, E., Hidrio, C. et Bétrancourt, M. (2007). La présentation des informations dans les animations : Co-référenciation des informations verbales et imagées.é paraétre dans J-M Boucheix (Ed.), Les animations graphiques et les technologies pour l'apprentissage. Rapport de prospective commandité par le CNRS, Paris.
  • Gagnier, F., & Bétrancourt, M. (2007). Les conditions d'un usage efficace des animations pour l'apprentissage. é paraétre dans J-M Boucheix (Ed.), Les animations graphiques et les technologies pour l'apprentissage. Rapport de prospective commandité par le CNRS, Paris.

2006


2006

  • Bétrancourt, M. & Caro, S. (2006). Concevoir des documents de support é l’apprentissage : l’impact de la présentation et de l’organisation des informations. In P. Dessus et E. Gentaz (eds.) Comprendre les apprentissages, Vol. 2, Paris : Dunod.
  • Dillenbourg, P. & Bétrancourt, M. (2006). Collaboration Load. In J. Elen and R. E. Clark (eds.) Handling complexity in learning environments: research and theory. Advances in Learning and Instruction Serie. Amsterdam: Elsevier.
  • Lisowska, A., & Bétrancourt, M. (2006) Interaction multimodale pour la recherche d’information dans une base de données de réunions. In Actes de la 10éme édition de la conférence en Ergonomie et Informatique Avancée ERGO’IA 2006, Octobre 2006, Biarritz.
  • Ossipow, B., Wipfli, R, Rebetez, C., & Bétrancourt, M. (2006). Interactivité et apprentissage dans les documents multimédia : recherche effet désespérément. In Actes de la douziéme journée d'étude sur le traitement cognitif de systémes d'informations complexes, 30 juin, Nanterres (publication en ligne : http://netx.u-paris10.fr/psycognitive/jetcsic2006/ossipow.pdf).
  • Rebetez, C., Bétrancourt, M., Sangin, M., Dillenbourg, P., Mollinari, G. (2006). Handling complexity in multimedia learning: effects of control and collaboration when studying animation, In G. Clarebout and J. Elen (eds.) Avoiding simplicity, confronting complexity. Advances in studying and designing (computer-based) powerful learning environments (pp 265-274). Rotterdam (NL): Sense Publisher.
  • Rebetez, C., Sangin, M., Bétrancourt, M., Dillenbourg, P., & Molinari, G. (2006). Learning from dynamic visualizations: Decreasing cognitive load and promoting learning. In proceedings of the EARLI SIG meeting on Comprehension of Texts and Graphics, August 2006, Nottingham (UK).
  • Sangin, M., Molinari, G.,  Dillenbourg, P., Rebetez, C., & Bétrancourt, M. (2006). Collaborative learning with animated pictures: The role of verbalizations. To appear in Proceedings of the Seventh International Conference of the Learning Sciences (ICLS), June 27- July 1, Bloomington, IN (USA).


2005 and earlier Journals and chapters


2005 AND EARLIER - Journal papers and book chapters

 

  • Bétrancourt, M. (2005). The animation and interactivity principles, in R. E. Mayer (ed.) Handbook of Multimedia. (pp 287-296), Cambridge: Cambridge University Press.
  • Bétrancourt, M., Dillenbourg, P. & Montarnal, C. (2003). Computer Technologies in Powerful learning environments: The case of using animated and interactive graphics for teaching financial concepts. In E. De Corte, L. Verschaffel, N. Entwistle & J. van Merrienbéer (eds.) Unravelling basic components and dimensions of powerful learning environments. (pp 143 - 157) Advances in Learning and Instruction Series, Pergamon: Elsevier Science Ltd. (pdf)
  • Tversky, B. Bauer-Morrison, J., & Bétrancourt, M. (2002) Animation: Can it facilitate? International Journal of Human-Computer Studies, 57, 247-262.
  • Bétrancourt, M., Bauer-Morrison, J. & Tversky, B. (2001). Les animations sont-elles vraiment plus efficaces ? Revue d’intelligence artificielle, 14 (1-2), 149-166.
  • Bétrancourt, M., Bisseret, A. & Faure, A. (2001). Sequential display of pictures and its effect on mental representations. in J.-F. Rouet, J. J. Levonen and A. Biardeau (eds.), Multimedia learning: cognitive and instructional issues. (pp 112-118), EARLI Series "Advances in Learning and Instruction", Elsiever : The Netherlands.
  • Bétrancourt, M., Pellegrin, A. & Tardif, L. (2000). Using a spatial display to represent the temporal structure of multimedia documents. in S. O'Nuallain (Ed.) Spatial Cognition. Foundations and applications (pp 233- 245), John Benjamin: The Netherlands.
  • Bétrancourt, M. & Tversky, B. (2000). Effect of computer animation on users’performance: a review. Le travail Humain, 63(4), 311-330.
  • Bétrancourt, M. & Caro, S. (1998). Intégrer des informations en escamots dans les textes techniques : quels effets sur les processus cognitifs ? in A. Tricot et J.F Rouet (eds.) Hypertextes et Hypermédias, Concevoir et utiliser les hypermédias: approches cognitives et ergonomiques. (pp. 157 - 173), Hermés : Paris
  • Bétrancourt, M. & Bisseret, A. (1998). Integrating textual and pictorial information via pop-windows: an experimental study. Behavior and Information Technology 17 (5), 263-273.
  • Caro, S. & Bétrancourt, M. (1998). Ergonomie de la présentation des textes sur écran : guide pratique. in A. Tricot et J.F Rouet (eds.) Hypertextes et Hypermédias, Concevoir et utiliser les hypermédias: approches cognitives et ergonomiques. (pp. 123 - 137), Hermés : Paris.

Conference proceedings

 

2005 AND EARLIER - Conference proceedings in English

  • Berney, S., Bétrancourt, M. & Rebetez, C. (2005). Effect of verbalization and self-explanation on learning from multimedia instruction. In Proceedings of InterLearn Conference 2005 (pp 71-72), 1-2 Dec 2005, Helsinki (Finland).
  • Bétrancourt, M., Dillenbourg, P., Rebetez, C., & Sangin, M. (2005). Why did learners in collaborative situation benefit more from animations than individual learners? Proceedings of the 11th EARLI biennal conference (p. 90), Nicosia (Cyprus), 23 - 27 August.
  • Gagniére, L. Bétrancourt, M., Détienne F. & Chabert, G. (2004). Developing a reflective incentive to encourage metacognitive activities in a computer-supported collaborative learning environment, Proceedings of the first EARLI - SIG Meeting on metacognition, Amsterdam, July 2004.
  • Rebetez, C., Sangin, M., Bétrancourt, M., & Dillenbourg, P. (2004). Effects of collaboration in the context of learning from animations, In Proceedings of the EARLI SIG meeting on Comprehension of Texts and Graphics: Basic and applied issues (pp 187-192), September 2004, Valencia (Spain).
  • Bétrancourt, M. & Dillenbourg, P. & Clavien, L. (2003). Reducing cognitive load by delivery features in learning from computer animation. Paper presented to the 10th EARLI biennal conference, Padova (Italia), 26-30 August 2003.
  • Bétrancourt, M. & Dillenbourg, P. (2002). Learning from animation in individual and collaborative settings: Does the permanence of previous frames on the screen improve learning? In Proceedings of SIG 2002 Meeting on Multimedia Comprehension. Poitiers, 29-31 August 2002.
  • Morrison, J. B., Tversky, B. & Bétrancourt, M. (2000) Animation: Does it facilitate learning? Proceedings of the AAAI 2000 Spring Symposium Smart Graphics (pp 53-60), 20-22 March 2000, Stanford, CA, USA.
  • Pellegrin, A. & Bétrancourt, M. (2000). How spatial arrangement in table can improve readers cognitive processing ? Proceedings of the AAAI 2000 Spring Symposium Smart Graphics, AAAI 2000 Spring Symposium (pp 156-161), 20-22 March 2000, Stanford, CA, USA.
  • Bétrancourt, M. (2000) Constraint-based versus tree structure formalisms for designing temporized multimedia documents. to appear in Proceedings of the 2nd Conference IFAC/IFIP/IEEE conference on Management and Control of Production and Logistics, (MCPL'2000), 5-8 July 2000, Grenoble, France.
  • Bétrancourt, M. (1999). Sequential Display of Multimedia Instructions: Effect on Users' Understanding. in Proceedings of the IEEE International Conference on MultimediaComputing and Systems '99 (pp 732-737), 5 - 7June 99.
  • Bétrancourt, M. (1999). Sequential display: an effective alternative to conventional animation. in Proceedings of the seventh International conference in human-computer interactions Interact’99 (pp 552-557), Edinburgh, 30 August - 3 September 99.
  • Bétrancourt, M., Pellegrin, A. & Tardif, L. (1998). Using a Spatial Display to Represent the Temporal Structure of Multimedia Documents. in Proceedings of the International Conference of the Cognitve Science Society of Ireland, Mind III, 17 - 19 Aoét 1998, Dublin.
  • Bétrancourt, M. (1998). Dynamic displays of complex information systems. Proceedings of the International Workshop on Thinking with Diagrams 1998, August 22-23, University of Wales, Aberystwyth, U.K.
  • Bétrancourt, M. (1997). Sequential display of text-picture information and its implications. in Proceedings of the Nineteeth Annual Meeting of the Cognitive Science Society (p 863), Hillsdale, NJ : Lawrence Erlbaum Associates.
  • Bétrancourt, M., Bisseret A. & Faure A. (1996). Effect of the sequential display of pictures on the user's mental representation : an experimental study. Proceedings of the First Interdisciplinary Workshop on Using Complex Information Systems (UCIS'96), (pp 61-66) Poitiers, France, September 4-6.

 

 

 


Actes de conférences francophones


2005 AND EARLIER - Actes de conférences francophone

  • Rebetez, C, Bétrancourt, M., Sangin, M., & Dillenbourg, P. (2005). Collaborer pour mieux apprendre d'une animation. In Actes de la 17e conférence francophone en Interaction Homme-Machine IHM'05 (pp 171-176), 27-30 sept., Toulouse (France).
  • Bétrancourt, M. (2004). Comment améliorer l’efficacité pédagogique des animations? Actes du colloque Landes Interactives (pp. 27-28), 7 mai, Moliets (France).(télécharger les actes, pdf de 800 Ko)
  • Class, Bétrancourt, M. (2004). Un portail en éducation é distance : vers quelle ergonomie pédagogique ? Actes de la conférence en Ergonomie et Informatique Avancée ERGO’IA 2004 (pp. 55-60), 17-19 Novembre, Biarritz (France).
  • Rebetez, C. et Bétrancourt, M. (2004). L’animation et la permanence de l’information améliorent-ils l’apprentissage ? Communication é la conférence de l'Association pour la Recherche en Science cognitive, ARCO 2004, Compiegne (France), Décembre 2004.
  • Blanc-Brude, T., Laborde, C. & Bétrancourt, M. (2003). Utilisabilité d’une interaction vocale et multimodale dans un micro-monde d’apprentissage. Conférence Interaction homme-Machine IHM 2003, Caen (France).
  • Clavien,, L. & Bétrancourt, M. (2003). Animations multimédias : quels dispositifs pour réduire la charge cognitive ? Communication aux deuxiémes journées d'étude en Psychologie ergonomique EPIQUE 2003, 2-3 Octobre 2003, Boulogne-Billancourt (France).
  • Bétrancourt, Bétrancourt, M. (1999). Oral, écrit, image : diversifier les langages pour comprendre. in Actes de la journéee académique "Des langages pour réussir", Dijon, 28 Avril 1999.
  • Bétrancourt M., Tardif, L., Pellegrin, A. (1998). Conception et évaluation d’un outil d’édition et de visualisation interactive de documents multimédia. Actes du colloque Ergonomie et Informatique Avancée, ERGO-IA’98, (pp. 69 - 78), 4 - 6 Novembre 1998, Biarritz.
  • Tricot, A., Bétrancourt, M., Dufresne, A., Merlet, S., Rouet, J.-F. & De Vries, E. (1996). Des hypermédias pourquoi faire ? L’apport des modéles de téches é la conception des hypermédias pour l’apprentissage. in E. Bruillard, J-M. Baldner & G-L. Baron (Eds.). Actes des Troisiémes journées Hypermedias et Apprentissage (pp 257-272), Paris : INRP-EPI.
  • Bétrancourt, M. & Bisseret A. (1995). Influence de la présentation séquentielle d'une figure sur sa mémorisation. Actes des Septiémes Journées sur l'ingénierie de l'interaction Homme-Machine, IHM'95 (pp 135-141), Toulouse : Cepadues.
  • Bétrancourt, M. (1994). Effet de deux modalités d'intégration texte-figure dans les documents multimedia. Actes des Sixiémes Journées sur l'ingénierie de l'interaction Homme-Machine, IHM'94 (pp 219-224), Lille, France, 8-9 Décembre.
  • Bétrancourt, M. & Bisseret, A. (1993). Interaction texte-figure : effet de leur disposition spatiale relative sur l'apprentissage. in M. Baron, R. Gras & J-F. Nicaud (Eds), Environnements interactifs d'apprentissage avec ordinateur, Troisiémes journées EIAO de Cachan (pp 65-76), Paris : Eyrolles.

Research reports and large audience publications

  • Bétrancourt, M. (2003). Outil cognitif ou gadget ? Les promesses non tenues des animations multimédia. Psychoscope , 8/ 2003, Vol. 24, pp 28-30.
  • Caro, S. & Bétrancourt , M. (2000). Ergonomie des documents numériques. in Traité Informatique, H7 220, Techniques pour l’Ingénieur (TPI) : Paris.
  • Bétrancourt, M. & Pellegrin, A. (1998). Evaluation Ergonomique des options de spécification et de visualisation temporelles utilisées dans MADEUS. Rapport de Recherche né3478, INRIA : Le Chesnay.
  • Bétrancourt, M. (1996). Facteurs spatiaux et temporels dans le traitement cognitifs des complexes texte-figure. Thése soutenue pour l’obtention du doctorat en Science Cognitive, Institut National Polytechnique de Grenoble, France, Octobre 1996.
  • Bétrancourt, M. (1992). L'intégration texte-figure : influence de la disposition spatiale relative sur l'apprentissage. Rapport de Recherche INRIA né1781, Le Chesnay.

Last update on January 2012 by Mireille Bétrancourt