Teil 1: Bildungsforschung und NIT: Synthese

Bibliographie / Literaturverzeichnis

* Allal, L. (1991) - Vers une pratique de l'évaluation formative : matériel de formation continue des enseignants. Pédagogies en développement. Série 5, Nouvelles pratiques de formation. Bruxelles : De Boeck-Université.

* Anderson, J.R. (1983) - The architecture of Cognition.

* Anderson, J.R. and Reiser, B.J. (1985) - The Lisp tutor, Byte, Vol. 10, N° 4, 159-175.

* Anscombre, J.C. & Ducrot, O. (1983) - L'argumentation dans la langue, LiËge: Mardaga.

* Arsac, J. (1988) - La didactique de l'informatique: un problème ouvert ? Actes du Colloque francophone sur la didactique de l'informatique. Université René Descartes, Paris: Association E.P.I.

* Austin, J.L. (1962) - La philosophie analytique. Les cahiers de Royaumont, N°4, Paris: Minuit.

* Baillé & Maury (Ed.) (1993) - Les représentations graphiques dans l'enseignement et la formation. Les sciences de l'éducation pour l'ère nouvelle, 1-3.

* Balacheff, N. & Sutherland, R. (1994) - Epistemological domain of validity of Microworlds: The case of LOGO and Cabri-Géomètre. In R. Lewis and P. Mendelsohn (Eds), Lessons from Learning, pp. 137-150. Amsterdam: North Holland.

* Balacheff, N. (1994) - Didactique et Intelligence Artificielle. In N. Balacheff et M. Vivet (Eds), Didactique et Intelligence Artificielle, pp. 9-42. Grenoble: La pensée Sauvage.

* Barker, P. and King, T. (1993) - Evaluating Interactive Multimedia Courseware: A Methodology. Computers & Education, vol. 21, N° 4, pp. 307-319.

* Bateson G. (1977) - Vers une écologie de l'esprit, Vol. I. Paris, Seuil.

* Becker, H.J. (1992) - Computer-based Integrated Learning Systems in the elementary and middles grades: A critical review and synthesis of evaluation reports, Journal of Educational Computing Research, Vol. 8, N° 1, pp. 1-41.

* Béguin, C., Gurtner, J.-L., de Marcellus, O., Denzler, M., Tryphon, A. & Vitale, B. (1995) - Activités de représentation et de modélidsation dans une approche exploratoire de la mathématique et des sciences. Revue petit x, 38, pp. 41-71.

* Berge, Z. (1995) - Computer-Mediated Communication and the Online Classroom. Computer-Mediated Communication Magazine, 2(2), Hampton Press, NJ:Cresskill.

* BesanÁon, J. et Tiberghien, A, (1993) - Recherches sur la communication et l'apprentissage des sciences et des techniques: éditorial. Didaskalia, Vol. 1, N° 1, pp. 9-12.

* Blanchet, A., Jaeggi, J.-M., de Marcellus, O., Pochon, L.-O., Rappaz, S., Riesen, W. & Tamagni-Bernasconi, K. (1995) - "Informatique scolaire: 10 ans d'expériences, Etude des effets de l'introduction de l'ordinateur à l'école obligatoire", CCCR & IRDP.

* Brehmer, B. and D^rner, D. (1993) - Experiments with Computer-simulated Microworlds: Escaping both the narrow straits of the laboratory and the deep blue sea of the field study. Computers in Human Behavior, 9, pp. 171-184.

* Brown, J.S. (1989) - Toward a new epistemology for learning. In C. Frasson & J. Gauthiar (Eds), Intelligent tutoring systems at the Crossroad of AI and Education. Norwood, NJ: Ablax.

* Brown, J.S. and Burton, R.R. (1978) - Diagnostic models for procedural bugs in basis mathematical skills, Cognitive Science, 2, pp. 155-191.

* Bruner, J. (1986) - Actual minds, possible worlds. Cambridge: Harvard University Press.

* Chandler, P. and Sweller, J. (1992) - Cognitive load theory and the format of instruction. Cognition and instruction, 8(4), 293-332.

* Collis, B. & Carleer, G. (1993) - The effects of technology-enriched school intervention: A multiple case-study analysis. Computers Educ., 21 (½), pp. 151-162.

* Conférence suisse des directeurs cantonaux de l'instruction publique (1987) - Etat de l'enseignement de l'informatique dans les cantons. Groupe de travail " Informatique l'école obligatoire ".

* De Corte, E. (1992) - On the learning and teaching of problem-solving skills in mathematics and LOGO programming. Applied Psychology: An International Review, 41(4), 317-331.

* De Corte, E. (Ed.) (1993) - Comprehension of graphics in Texts. Learning and Instruction, Vol. 3, N°3.

* De Corte, E., Verschaffel, L. & Schrooten, H. (1991) - Cognitive effects of learning to program in LOGO: A one-year study with sixth graders. In E. De Corte, M. Linn, H. Mandl & L. Verschaffel (Eds), Computer-based learning environments and problem-solving (NATO-ASI Series. F: Computer and System Sciences). Berlin: Springer.

* Dillenbourg, P. & Mendelsohn, P. (to appear) - The genetic structure of the interaction space. In E. Costa (Ed), New Directions for ITSs. Berlin: Springer-Verlag.

* Dillenbourg, P. (1992) - The Language Shift: A mechanism for triggering metacognitive activities. In P. Winne & M. Jones, Adaptive Learning Environments: Foundations and frontiers. Hamburg: Springer-Verlag.

* Dillenbourg, P. and Martin-Michiellot, S. (1995) - Le rôle des techniques d'Intelligence Artificielle dans les logiciels de formation. CBT, Learntec.

* Dillenbourg, P., Mendelsohn, P., Schneider, D. & Borcic B. (1994) - Intelligent Learning Environments. In Remo Bless (Ed), 2nd NRP23 -Symposium on Artificial Intelligence and Robotics. (September 29, 1994, EPFL - Ecublens).

* Dix, A., Finlay, J., Abowd, G. and Beale R. (1993) - Human-Computer Interaction. New York: Prentice Hall.

* Domeisen, H., Forster A., Schaufelberger, W. & Wegmann, P. (1992) - Computer im Unterricht an der ETH Zürich, Bericht über das Projekt IDA 1986-1991. Verlag der Fachvereine Zürich.

* Donati, M., Tamagni Bernasconi, K., Vanetta F. (1994) - P3i Progetto d'integrazione dell'informatica nell'insegnamento, Rapporto di Base. Dipartimento dell'istruzione e della cultura, Ufficio studi e ricerche, Bellinzona.

* EDK (1989) - Mehrjahresplan Informationstechnologien, Ausschuss NIT der Paedagogischen Kommission.

* Ellsworth, J.H. (1994) - Education on the Internet. Indianapolis: Sams Publishing.

* Felder, D. (1987) - La scolarisation de l'informatique GenËve. Cahiers du Service de la Recherche Sociologique, N°22, GenËve.

* Felder, D. (1989) - L'informythique, ou l'invention des idées reçues sur l'ordinateur à l'école. Cahiers du Service de la Recherche Sociologique, N°29, Genève.

* Feuerzeig, W. (1986) - Algebra slaves & agents in a LOGO-based mathematics curriculum. Instructional Science, 14, 229-254.

* Flahaut, Fr. (1979) - Le fonctionnement de la parole. Communications, 30, pp.73-79.

* Fondation Suisse pour les Téléthèses (1989) - L'informatique au service des jeunes IMC et des handicapés mentaux. Rencontre du 31 mai 1989, les "Perce-Neige", La Chaux-de-Fonds.

* Fondation Suisse pour les TéléthËses (1993) 11Ëme rapport annuel de la Fondation Suisse pour les TéléthËses. Neuch,tel, FST, Charmettes 10b, Case Postale, CH-2006 Neuch,tel 6.

* Forneck, H. & Kradolfer, P. (1984) - Schlussbericht Erprobung Hypermedia-Arbeitsumgebung COMPIG, Pädagogisches Institut, Universität Zürich.

* Forte, E., Herzog, J.-M. & Wentland, M. (1993) - Identification de concepts et parcours orienté dans un hypertexte pédagogique. Comptes rendus Journées sur les Environnements Interactifs d'Apprentissage par Ordinateur (EIAO) de Cachan, février 1993, Eyrolles, Paris, pp.169-180.

* Fredericksen, J.R. & White, B.Y. (1988) - Intelligent Learning Environments for Science Education. Proceedings of the International Conference on Intelligent Tutoring Systems (pp. 250-257), June 1-3. Montreal, Canada.

* Frey, K. & Niederer, R. (1992) - Informatik: Wo steht die Schweiz im internationalen Vergleich ? Schweizerische Blätter für beruflichen Unterricht, 117.

* Frey, K. (1988) - Auswirkungen der Computerbenutzung im Bildungswesen: Ein Ueberblick über den heutigen Stand des empirischen Wissens. (30 pp. polik.; ETH Zürich)

* Frey, K. (1989) - Auswirkungen der Computerbenutzung im Bildungswesen. Bildungsforschung und Bildungspraxis, 11.

* Frey, K. (1990) - Economie de l'éducation: quelques considérations sur l'informatique à l'école selon l'état de la situation en Suisse en 1989. IRDP, Neuch,tel.

* Gagné, R.M. (1987) - Instructional Technology: Foundations. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates.

* Gardiol, C., Bovier, P., Boder, A. & Menu, A. (1994) JITOL MEDIC: Un environnement d'apprentissage en réseau. Informatique et santé, N°17, pp. 40-44.

* Goffman, E. (1974) - Les rites d'interaction, Paris: Minuit.

* Greenfield, P. (1993) - Representational Competence in shared Symbol Systems: Electronic Media from Radio to Videogames, In R.R. Cocking & K.A. Renninger (Eds.), The development and Meaning of Psychological Distance. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Publishers.

* Gretler, A. (1995) - Rapport d'activité CSRE 1993/1994, Aarau: CSRE.

* Grice, P.H. (1979) - Logique et conversation, Communications, N° 30, 57 - 72

* Grin, F. (1994) - L'économie de l'éducation et l'évaluation des systèmes de formation. Rapport de tendances au Fonds National Suisse de la Recherche Scientifique, Programme National de Recherche N°33, Requête n°4033-038026.

* Groupe m, (1992) - Traité du signe visuel. Pour une rhétorique de l'image. Paris: Seuil, La couleur des idées.

* Gurtner J.-L. (1992) - Between Logo and Mathematics: A Road of Tunnels and Bridges. In Celia Hoyles and Richard Noss (Eds), Learning Mathematics and Logo. London: MIT Press.

* Gurtner, J-L., Retschitzki, J. (1991) - LOGO et apprentissages. Coll. Techniques et Méthodes pédagogiques. Paris: Delachaux et Niestlé.

* Hanhart S. (1983) - L'apport des économistes aux sciences de l'éducation. Education et Recherche, 5, pp. 37-46.

* Heller, R.S. (1991) - Evaluating software: A review of the options, Computers in Education, Vol. 17, N° 4, pp. 285-291.

* Henry, F. (1991) - Computer conferencing and content analysis. In A.R. Kaye (Ed), Collaborative learning through computer conferencing. Berlin: Springer Verlag.

* Hiltz, S.R. (1993) - The virtual classroom: Learning without limits via computer networks. Norwood, N.J.: Ablex Publishing Corporation.

* Huberman, M. (1992) - L'appropriation de l'informatique en classe. In A. Vieke (Ed.), Intégration de l'informatique en classe. Genève, Service informatique de l'enseignement primaire.

* Huberman, M. and Miles, M. (1984) - Innovation up close. How school Improvement works. New York: Plenum.

* Hutin, R. (1989) - Un ordinateur dans la classe, recherche sur l'emploi de l'informatique comme moyen d'apprentissage entre dix et douze ans. Collection SRP, N°37, DIP Genève.

* Hutmacher, W. (1989) - Introduction au rapport d'activité du service de la recherche sociologique. Genève: Département de l'Instruction Publique.

* Ibrahim, B. (1995) - Advanced Educational Uses of the World-Wide Web. Special issue of Computer Networks and ISDN Systems, Vol. 27, No. 6, pp. 871-877.

* Inglin, T. & Girod, D. (1994) - Edutex - Eduserve, deux serveurs dédiés à l'éducation. IRDP, Neuch,tel.

* Kiczales, G., Lamping, J. and Bobrow, D.G. (1991) - The art of Metaobject protocol. Cambridge, Ma: MIT press.

* Kommers, P.A.M., Jonassen, D.H. & Mayes, J. T. (1990) - Cognitive tools for learning. Berlin: Springer-Verlag.

* Kouloumdjian, M.F. (1994) - Mediasystème et interaction sociale: problèmes de société, question d'épistomologie. Actes du Congrès de l'APTLF, sept. 94, Technologies de la communication, épistémologie, interaction sociale médiatisée.

* Lee, A.Y. (1992) - Using tutoring systems to study learning: An application of HyperCard. Behavior Research Methods Instruments & Computers, vol. 24, N° 2, pp. 205-212.

* Lepper, M.R. & Gurtner, J.L. (1989) - Children and computers. Approaching the twenty-first century. American Psychologist, 44, pp. 170-178.

* Lesgold, A., Ivill-Friel, J. & Bonar, J. (1992) - Toward Intelligent Systems for Testing. In L. B. Resnick (Ed.), Knowing, Learning and Instruction: Essays in honor of Robert Glaser. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.

* Littlefield, J., Declos, V.R., Bransford, J.D., Clayton, K.N. & Franks, J.J. (1989) - Some prerequisites for teaching thinking: Methodological issues in the study of Logo programming. Cognition and Instruction, 6(4), pp. 331-366.

* Lusti, M. (1992) - Intelligente tutorielle Systeme. Eine Einführung in wissenbasierte Lernsysteme. Handbuch der Informatik, 15(4), München: Oldenbourg-Verlag.

* Mackie, R.R & Wylie, C.D. (1988) - Factors influencing acceptance of computer-based innovations. In M. Helander (Ed.), Handbook of human-computer interaction, 51, pp. 1081-1106.

* Magnenat-Thalmann, N. and Thalmann D. (Eds) (1993) - Models and Techniques in computer animation. New-York: Springer-Verlag.

* Mallien, P. & Toussaint, Y. (1994) - L'intégration sociale des technologies d'information et de communication: une sociologie des usages. Technologies de l'information et société, Vol. 6, N° 4, 315-335.

* Marchand M., Ancelin C. (1984) - Télématique. Promenade dans les usages. Paris, La Documentation Française.

* Martinioni, M. & Scascighini, G. (1995) - Pedagogia specializzata e informatica, Esperienze e realizzazioni in Ticino. Lucerne: SZH/SPC.

* Mendelsohn, P. & Dillenbourg, P. (1993) - Le développement de l'enseignement intelligemment assisté par ordinateur. In J.E. Le Ny (Ed), Intelligence Naturelle et Intelligence Artificielle, pp. 233-258. Paris: PUF.

* Mendelsohn, P. (1988) - Les activités de programmation chez l'enfant: le point de vue de la psychologie cognitive. Technique et Science Informatiques, 7(1), 27-38.

* Meyer, B. (1988) - Object-Oriented software construction. New York: Prentice-Hall.

* Moles A. (1981) - L'image communication fonctionnelle. Tournai: Casterman.

* Montavani G. (1994) - ìIs Computer-Mediated Communication Intrinsically Apt to Enhance Democracy in Organisations ?î In Human relations, 47(1), 1994.

* Papert, S. (1980) - Mindstorms. Children, computers, and powerful ideas. New York: Basic Books.

* Park, O. and Tennyson, R.D. (1987) - Computer-based instructional systems for adaptative education: A review. Contemporary Education Review, 2, pp. 121-135.

* Pasquier, J. & Monnard, J. (1995) - Livres Electroniques, de l'utopie à la réalisation. Presses Polytechniques et Universitaires Romandes.

* Pea, R. & Kurland, D. (1984) - On the cognitive effects of learning computer programming. New Ideas in Psychology, 2(2), 137-168.

* Pea, R.D. (1992) - Distributed Multimedia Learning Environments: Why and How ? Interactive Learning Environments, 2(2), 73-109.

* Pea, R. (1993) - Practices of Distributed Intelligence and Designs for Education. In G. Salomon (Ed.), Distributed cognitions: Psychological and educational considerations. Cambridge: Cambridge University Press.

* Pelgrum, W. J. & Plomb, T. (Eds) (1993) - The IEA Study of Computers in Education: Implementation of an Innovation in 21 Education Systems. International Studies in Educationnal Achievment, 13. Oxford: Pergamon.

* Pelgrum, W.J. and Plomp, T. (1993) - The IEA study of Computers in Education: Implementation of an Innovation in 21 Education Systems. Oxford: Pergamon Press.

* Peraya, D., Mendelsohn, P. & Giezendanner, D. (1994) - Rapport de recherche sur l'utilisation d'un logiciel multimédia en situation réelle d'enseignement, TECFA-FPSE, Université de GenËve.

* Perriault J (1989) - La logique des usages. Paris, Flammarion.

* Perrin, J. & Gensollen, M. (1992) - La communication plurielle, l'interaction dans les téléconférences. Paris: La Documentation Française.

* Piaget, J. (1964) - Six études de psychologie. Genève: Gonthier.

* Pochon, L.-O. & Grossen, M. (1993) - A propos de la convivialité, quelques éléments de réflexion pour l'étude des interactions homme-machine. Interface 2/1993.

* Pochon, L.-O. & Grossen, M. (1993) - Un espace interactif pour l'étude des interactions homme-machine. Europea Conference on Computer Science, Communications and Society: A technical and cultural Challenge.

* Pochon, L.-O. & Grossen, M. (1994) - Définition d'un espace interactif pour aborder l'étude de l'utilisation de l'ordinateur. Cahiers de Psychologie, 31, pp. 27-47.

* Pocius, K.E. (1991) - Personality Factors in Human Computer Interaction: A review of the literature. Computers in Human Behavior, 7, pp.103-135.

* Punie Y., Veller A., Verhoest P., Burgelman J.C. (1994) - La diffusion des innovations télématiques selon le point de vue des utilisateurs: les cas des petits utilisateurs professionnels, Technologies de l'information et société, 6(3), 220-248.

* Recanati, F. (1980) - Les niveaux de l'analyse pragmatique. Documents du Centre international de sémiotique et de linguistique de l'Université d'Urbino, 94.

* Reigeluth, C. M. (1983) - Instructional Design: What is it and Why is it ? In C.M. Reigeluth (Ed.), Instructional Design, Theories and Models: An overview of their current status. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates.

* Reiser, R.A. and Kegelmann, H.W. (1994) - Evaluating Instructional Software: A review and critique of current methods. ETR&D, vol. 42. N° 3, pp. 63-69.

* Reusser K. (1990) - From Text to Situation to Equation: Cognitive Simulation of Understanding and Solving Mathematical Word Problems. In H. Mandl, E. De Corte, N. Bennet & H.E. Friedrich (Eds), Learning and Instruction. European Research in an International Context, Vol. II. New York: Pergamon Press.

* Reusser, K. (1992) - Kognitive Modellierung von Text-, Situations- und matematischem Verständnis beim L^sen von Textaufgaben. In K. Reiss, M. Reiss & H. Spandl (Eds), Maschinelles Lernen, Modellierung von Lernen mit Maschinen. Springer Verlag.

* Reusser, K. (1993) - Tutoring Systems and Pedagogical Theory: Representational Tools for Understanding, Planning, and Reflection in Problem Solving. In Susanne P. Lajoie & Sharon J. Derry (Eds), Computers as Cognitive Tools. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum.

* Reusser, K. (in press) - From Cognitive Modelling to the Design of Pedagogical Tools. In S. Vosniadou, E. de Corte, R. Glaser & H. Mandl (Eds), International Perspectives on the Psychological Foundations of Technology-based Learning Environments.

* Rey, M.T. (1992) - Où en est-on ? Où va-t-on ? en Suisse. Actes de la troisième rencontre francophones de didactique de l'informatique. Paris: Association EPI.

* Richard, J.F., (1990) - Les activités mentales: comprendre, raisonner, trouver des solutions. Paris: Armand Colin.

* Rogers E.M. (1988), - Diffusion of innovations, New York, Free Press.

* Roquelpo, P. (1983) - Le savoir décalé. In Sfez, L. & Coutlée, G. Technologies et symboliques de la communication. Grenoble: PUG.

* Rosner, M. & Cattaneo, P. (1994) - Reflections On The Portable AI Lab. In Remo Bless (Ed) 2nd NRP23 - Symposium on Artificial Intelligence and Robotics, (September 29 1994, EPFL - Ecublens).

* Rosner, M., Baj, F. & Cattaneo, P. (1993) - Communication Between Modules In The Portable AI Lab. In Remo Bless (Ed), NRP23 - Symposium on Artificial Intelligence and Robotics, October 23, Technopark Zürich.

* Rouet, J.-F. (1994) - Question answering and learning with hypertext. In R. Lewis & P. Mendelsohn (Eds) - Lessons from learning. IFIP Transactions A-46.

* Schneider, D., Borcic, B., Dillenbourg, P., Hilaro, M. & Mendelsohn, P. (1993) - An experimental toolbox for advanced interactive learning environments. In Remo Bless (Ed), NRP23 - Symposium on Artificial Intelligence and Robotics, October 23, Technopark Zürich.

* Schubauer, R. (1989) - Des logiciels en usage, étude des discours de concepteurs, d'enseignants et d'élËves propos de logiciels de mathématiques l'école primaire. Interactions didactiques, N°10, Séminaire de Psychologie, Université de Neuch,tel.

* Self, J. (1988) - Bypassing the intractable problem of student modelling. Proceedings of Intelligent Tutoring Systems Conference, Montreal, 18-24.

* Shannon C. (1948) - The mathematical Theory of Communication, in Bell System Technical Journal. Editon française: Shannon, C. & Weaver, W. (1976), La théorie mathématique de l'information. Paris: Retz.

* Shannon, C. and Weaver, W. (1976) - La théorie mathématique de l'information. Paris: Retz.

* Sperber, D. & Wilson, D. (1989) - La pertinence. Paris:Minuit.

* Staggers, N. and Norcio, A.F. (1993) - Mental models: Concepts for human-computer interaction research. International Journal of Man-Machine Studies, 38, pp. 587-605.

* Staub, F.C., Stebler, R., Reusser, K. & Pauli, C. (1994) - Improving Understanding and Solving of Math Story Problemes Through Collaborative Use of a Computer Tool (HERON). University of Zürich, Switzerland.

* Steinberg, E.R. (1991) - Computer-Assisted Instruction: A synthesis of theory, practice and technology. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates.

* Sullivan, H. J. & al. (1992) - Perspectives on the future of educational technology. ETR&D, 41(2) , pp. 97-110.

* Swann, P. (1992) - Computer assisted language learning for english as a foreign language. Computers in Education, vol. 19, N° 3, pp. 251-266.

* Sweller, J. and Chandler, P. (1991) - Evidence for Cognitive Load Theory. Cognition and Instruction, vol. 8, n°4, pp. 351-362.

* Tamagni Bernasconi, K. (1995) - Il computer arriva in classe. Bilancio alla conclusione di un'esperienza condotta nella scuola elementare. Dipartimento dell'istruzione e della cultura, Ufficio studi e ricerche, Bellinzona.

* Verschaffel, L., De Corte, E. & Schrooten, H. (1991) - Transfert des stratégies cognitives par un systËme didactique basé sur Logo. In J.-L. Gurtner & J. Retschitzki. LOGO et apprentissages, pp. 29-38. Paris: Delachaux & Niestlé.

* Vitale, B. (1990-1993) - L'intégration de l'informatique à la pratique pédagogique. Centre de recherches psychopédagogiques, 1-2, Genève.

* Vygotsky, L.S. (1978) - Mind in Society. The development of higher psychological processes. In M. Cole, V. John-Steiner, S. Scribner and E. Souberman (Eds). Cambridge: Harvard University Press.

* Waern, Y. (1986) - Cognitive Aspects of Computer Supported Tasks. Chichester: John Wiley & Sons.

* Wenger, E. (1987) - Artificial Intelligence and Tutoring Systems: Computational and cognitive approaches to the communication of knowledge. Los Altos: Morgan Kauffmann Publishers.

* Wentland, M.K., Forte, E.N. (1993) - Intelligent Hyperhelp in a Scientific Simulation: Overview of the HIPOCAMPE Research Project. Proceedings of CAEE'93, Int. Conf. on Computer Aided Engineering Education, Politechnica University Bucharest, September 1993, pp. 33-40.

* Wentland, M.K., Probst, A.R., de Coulon, F. & Forte, E.N. (1995) - ARIANE: concept d'un environnement pédagogique partagé pour les Hautes Ecoles lausannoises. Comptes rendus de la conférence internationale " Accès à la formation à distance, clés pour un développement durable ", Genève, Octobre 1994 (to appear in 1995).

* White, B.Y. and Frederiksen, J.R. (1985) - QUEST: Qualitative Understanding of Electrical System Troubleshooting. ACM Newsletter, 93, 34-37.

* Williams F. and Pavlick J.V. (1994) - The People's Right to Know: Media, Democracy, and the Information Highway. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erblaum Associates.

* Wolfe, C.R. (1992) - Using Authorware Professional for developping courseware. Behavior, Research, Methods & Instruments, 24(2), pp. 273-276.



PNR33 - NFP33 - 9 NOV 1996

Generated with Harlequin WebMaker

TECFA Research * AGORA PNR33 - NFP33