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[up]
Equipe Tecfa (2009) Marcos Aristides
Kalliopi Benetos
Mireille Bétrancourt
Sandra Berney
Nathalie Deschryver
Laurence Gagniere
Choï Jenni
Monica Gavota
Luis Gonzalez
Louiselle Morand
Stéphane Morand
Eric Pasquier
Daniel Peraya
Urs Richle
Daniel Schneider
Nicolas Szilas
Mariana Vieira
Denise SuterCollaborateurs associés Christian Depover (Université de Mons-Hainaut, BE)
Laurent Dubois (CE SED)
François Lombard (CE SED)
Olivier Maulini
Charline Poirier
René Rickenman
Walther TessaroCollaborateurs anciens Jessica Claude
Martin Acosta
Barbara Class
Catherine Frété
Stéphane Lattion
Magali Ollagnier-Beldame
Cyril Rebetez
Vivian (Paraskevi) Synteta
Marcos Aristide
La Création musicale dans l'apprentissage de la musique : un outil informatique comme cadre pour la création de mélodies tonales
The musical creation in the music learning : a computer tool as a framework for thecreation of tonal melodies
Since the early 1960s we see increasing the relevance of the role of creativity in music education (Swanwick 1979, Paynter 1970, Shaffer 1986). The research aims contribute in the endeavors to understanding how the creativity - or the creative thinking - can helps students to develop their aural skills. Although the creativity can have several meanings, in the view point of this work creativity is a capacity to achieve a musical object and that object be recognized like such by others members of a given cultural community. In this sense the present work defends the thesis that all creation to be achieved needs a framework. In order to provide a creation framework , we propose a computer tool to assist tonal melodies compositions. This device must help students to sequencing segments of tonal melodies with purpose to create an original melody. The algorithm underlying this device is based on the rules released from generative grammar of the tonal music (Lerdahl & Jackendoff 1983). The last stage of this work consist in observing according Webster’s parameters (Webster, 1983) if the capacity to create melodies were affected after students have created with the device and the same for their aural skills on tonal melodies.
Homepage : http://tecfa.unige.ch/perso/staf/aristide/
Kalliopi Benetos
This thesis is still in its initial phase. At this point all that is certain is that will build upon the design-based research project done to fulfill the requirements for a MSc in Educational Technology with TECFA at the University of Geneva. C-SAW (Computer-Supported Argumentative Writer) isa prototype of a computer-supported authoring tool to help novices improve the structure and quality of their argumentation as well as the global structure and linearization of their texts. Further research will look at processes for learning and defining written argumentation models, the role of cognitive and metacognitive aids (verbal and visual) during writing processes and their effects on the quality of arguments and global structure and coherence of argumentative texts produced in individual and collaborative contexts. Homepage
Sandra Berney
L'objectif de cette thèse est d'essayer de comprendre et d'expliquer le rôle des animations pédagogiques dans le cadre d'apprentissages multimédia. La littérature du domaine ne permet pas de faire émerger un consensus quant à l'efficacité (ou non) des animations comparées aux graphiques statiques. Les auteurs mettent en avant plusieurs problèmes, comme par exemple, la quantité inégale d'informations convoyées par ces deux dispositifs (Bétrancourt & Tversky, 2000).Le niveau d'interactivité, et plus particulièrement la possibilité de contrôle le rythme (la vitesse) des séquences animées (e.g Fischer, Lowe & Schan, 2006) ou par exmple les tests de mesure de la compréhension suite à l'apprentissage qui varient énormément d'une étude à l'autre. Toutefois, les animations peuvent fournir à l'apprenant davantage d'informations, car elles permettent une visualisation directe des micro-étapes en jeu dans un système dynamique (Bétrancourt, Morisson & Tversky, 2001). Un autre avantage est la capacité des animations à montrer (expliciter)les changements dans le temps (Schnotz & Lowe, 2003). La première étape de cette thèse est une méta-analyse des articles pertinents du domaine qui permettra d'obtenir une réponse globale (et stastistique) à l'efficacité (ou non) des animations. Les étapes ultérieures consisteront à testerles stratégies d'apprentissage sous-jacentes à l'efficacité d'une animation pédagogique dans un environnement multimédia. Ma page perso
Christelle Bozelle
Cette thèse s’inscrit dans le cadre du domaine de recherche portant sur la réhabilitation d’enfants sourds utilisateurs d’implants cochléaires en collaboration avec le Centre Romand d’Implants Cochléaires (CRIC), une division des Hôpitaux Universitaires Genevois. Dans le cadre de ce projet, nous nous intéressons à deux enjeux principaux. Dans un premier temps, nous tenterons de répondre à un enjeu clinique, à savoir développer et tester un environnement informatisé contenant des exercices de réhabilitation pour une population d’enfants implantés d’âge préscolaire. Dans un deuxième temps, nous nous intéresserons aux formes d’interaction adéquates pour ce type d’environnement et plus précisément à la problématique de l’apprentissage et du jeu dans les nouvelles technologies pour une population de très jeunes enfants. En effet, nous analyserons quels sont les éléments importants à prendre en compte au cours de la conception d’un environnement informatisé pour des enfants d’âge préscolaire. Finalement, nous appliquerons des améliorations au premier programme développé pour les enfants porteurs d’implants cochléaires en fonction des éléments importants retenus de la deuxième étude.
Monica Gavota
Cette th èse se situe dans le cadre d'un projet (Dual-T) financé par l'Office Fédéral de la Formation Professionnelle et de la Technologie. Partant du constat que la formation donnée à l'école et sur le lieu de travail sont peu articulées, le projet Dual-T, vise à
développer des technologies d'aide à l'apprentissage pour la formation professionnelle duale qui participeraient à réduire le fossé existant entre les différents lieux d'apprentissage. Notre question de recherche s'oriente vers l'acquisition de procédures professionnelles par le biais des activités d'écriture individuelle ou collaborative soutenues par les technologies. L'hypothèse fondamentale est que les activités d'écriture basées sur la mutualisation de l'expérience professionnelle vont faciliter l'acquisition de procédures professionnelles tout en renforçant l'identité professionnelle (Wenger, 1998), D'un point de vue fondamental, l'idée de base pour ce projet de thèse s'appuie sur le fait que la construction collaborative de connaissances (Scardamalia & Bereiter 1994) ainsi que les activités d'écriture individuelles, collaboratives ou en situation de /peer tutoring/ mèneraient vers une construction et une acquisition de connaissances et procédures spécifiques au domaine professionnel. Un autre aspect central dans cette thèse se réfère à l'importance et aux implications de la réflexion sur les « incidents critiques »
pour l'acquisition de procédures professionnelles. En même temps nous nous intéressons, d'un point de vue pratique, aux aspects du design pédagogique et des outils technologiques qui soutiendraient le mieux les activités mentionnées plus haut. Etant donné le contexte de cette recherche, la majorité des études constituant ma thèse se sont déroulées et se dérouleront dans le cadre de l'Ecole d'assistants dentaires de Genève. (plus d'informations: http://tecfa.unige.ch/perso/gavota/ et http://dualt.epfl.ch/)
Luis Gonzalez
Le but de cette recherche de type quantitatif est d'analyser les cheminements conduisant les enseignants du degré primaire aux différents usages des TIC existants et recensés dans la littérature. Nous chercherons également à comprendre comment et pourquoi ces enseignants déploient précisément ces usages des TIC dans leur contexte spécifique.
Une étude pilote sur l'intégration des TIC par les enseignants du primaire (Gonzalez, 2004) a montré que le degré de mise en Âuvre des TIC s'explique principalement par la perception qu'ont les enseignants des usages pédagogiques de celles-ci. Les compétences techniques, la perception des technologies ou encore la rationalisation et digitalisation pédagogique présentent également une influence sur la mise en oeuvre, mais moins marquée.
Malgré une présence de plus en plus massive des technologies dans tous les domaines professionnels, les enseignants présentent des difficultés à les intégrer à leur pratique. Partant d'une typologie des usages et en nous référant à différents modèles d'intégration des TIC (Moersch, 1995 ; Sandholtz, Ringstaff & Dwyer, 1997 ; Raby, 2004), nous faisons l'hypothèse d'un lien entre la pédagogie déployée par ces enseignants et la façon dont ils intègrent ou non les TIC.
Page de Luis Gonzalez.
Choï Jenni
La thèse est en cours d'élaboration et portera sur les effets des dispositifs hybrides dans les pratiques enseignantes. Ma page perso
Francois Lombard
PhD Thesis, Technology-induced paradigm change in biology 1975-2005 : Incidence
in higher secondary schools .
This study aims to discover the major changes in biology over the last 30
years. Since molecular biology has matured and biotechnology has become reality,
"in silico biology" has become an integral part of most if not all aspects
of biology, and sequencing has made enormous masses of information available
to biologists, the essence of work as a biologist has presumably changed,
not only the tools, the techniques; so it appears worth discussing to which
extent the espistemology itself has changed.
Thinking of biology also as an information science and life as a flux of information
should help understand the gap between science and science teaching in higher
secondary schools.
An assessment of how high schools integrate in silico biology and its analysis
should allow to build a framework for integration into education. The goal
is to help teachers implement better in silico biology.
Although it is too early to commit, this project could be built into a technopedagogical
framework based on IMS-LD (Paquette 2002).
(more info)
Louiselle Morand
Thèse en cours d'élaboration (débutée en septembre 2009), portant sur les méthodes d'évaluation ergonomique. page personnelle
Denise Sutter Widmer
Projet de thèse en cours d'élaboration: la thèse portera vraisemblablement sur l'intégration de l'apprentissage dans les jeux.
Rolf Wipfli
Medical alerts are a powerful means to support physicians in their daily work. For instance, alerts can warn about potential risks of over dosage
or interactions when prescribing drugs. However, meta-studies have shown that physicians override at least half of the medical alerts. Low specificity and repetitive alerts lead to alert fatigue. Moreover,
alerts seem to have usability issues as they are interrupting work flows and are not always efficient to handle. My thesis aims to research the interaction of physicians with Clinical Information Systems and their use of medical alerts. As theoretical basement, I build a framework for
medical alerts which is based mostly on human-computer interaction grounds and theories of decision making. Additionally, I approach the
medical alerts from an organizational and a system-centric point of view. In order to evaluate the framework, I develop a prototype which
implements the theoretical findings. The prototype is then tested with physicians in a comparative study with a traditional alert system. The
research is conducted at, and in collaboration with, the University Hospitals of Geneva.
Martin Acosta
Les logiciels de géométrie dynamique se sont développés
depuis plus de 20 ans, et beaucoup de travaux de recherche signalent leurs
potentialités comme outils d’enseignement. Néanmoins,
malgré les efforts d’équipements, de licences et de formation,
les enseignants ont beaucoup de peine à intégrer leur utilisation
en classe. Je me propose d’étudier ce problème avec un
approche triple : d’une part, la Théorie Anthropologique du Didactique
permet d’analyser les difficultés liés à la transposition
didactique quand le savoir est médié par des instruments nouveaux
; d’autre part, l’ergonomie cognitive permet d’analyser
les difficultés liés à l’apprentissage et la maîtrise
du logiciel et son fonctionnement dans le cadre du travail mathématique,
et finalement les théories de la cognition distribuée permettent
d’analyser un double transfert de contrôle dans l’interaction
avec le logiciel : dans une première phase, l’usager remet le
contrôle à la machine, et dans une deuxième, il développe
des stratégies pour s’approprier ce contrôle. Page de Martin Acosta - 2008
Barbara Class
The PhD study focuses on a Tutoring Support Structure (TSS). The TSS is implemented
within a Student Centered Learning Environment (SCLE) for the students to
benefit from while taking the course in this particular environment. Its goal
is to question and increase tutoring efficiency in a context of distant education. (more info) August 27, 2009
Nathalie Deschryver
Titre : Interaction sociale et expérience d'apprentissage en formation
hybride
Les dispositifs de formation " hybrides " représentent de
nouvelles modalités de formation dans l'enseignement supérieur.
Ils articulent des phases présentielles et à distance et sont
soutenus par un environnement technologique (plate-forme, portail, etc.).
Cette recherche s'adresse en partie aux praticiens, concepteurs et enseignants,
en leur donnant des pistes pour mieux prendre en compte la gestion des interactions
sociales dans le développement de ces dispositifs hybrides, conduisant
à un apprentissage en profondeur (méthodes actives, objectifs
de transfert des acquis au-delà de la formation, nombreuses occasions
d'échanges pour apprendre, démarches métacognitives)
et pour que les situations organisées tant en présentiel qu'à
distance fassent sens pour les apprenants dans leur expérience d'apprentissage
(accompagnement, temporalité et environnement).
En plus des concepteurs de dispositifs de formation, cette recherche s'adresse
également aux praticiens-chercheurs en ouvrant des pistes de recherche
sur la prise en compte des interactions sociales dans les dispositifs de formation
hybride et en proposant à cet égard un cadre d'analyse.
(plus d'infos sur page perso, notamment pour les publications)
Cyril Rebetez
Assessing the educational potential of video games through empirical research
on their impact on cognitive and affective dimensions
On the basis of both the education and psychology literature on video games,
the objective of this project is to/ propose a methodology to experimentally
assess two hypotheses: First, playing video-games on a regular basis affects
cognitive, perceptual and metacognitive abilities as well as emotional responses.
Second, games can be categorized as a function of the specific abilities and
dimensions they affect. The research plan is constituted of two phases. In
the first phase, a meta-analysis of the literature will provide a set of dimensions
that were found to be affected by playing video-games. The sensibility of
these dimensions will be assessed within our population in an experimental
study comparing video game players and non video game players. In the second
phase, a categorization of video games as a function of the dimensions they
are expected to affect will be elaborated and experimentally tested. Participants
(secondary school students) will be asked to play one game on a regular basis
for one month in order to investigate whether each category of game differentially
affects specific cognitive and affective dimensions. my
research blog (some other stuff too)- September 25, 2009
Vivian Synteta
PhD Thesis, PROJECT-BASED E-LEARNING IN HIGHER EDUCATION: The model and the
method, the practice and the portal
This study that we coin ePBL (for Project-Based e-Learning) is a developmental,
intervention and partially action research in which we try to improve Project-Based
Learning (hereafter PBL) in higher education, by decomposing this model to
it’s components and features, and we propose a method for it’s
successful application, which literature shows that is challenging. Our method
leverages C3MS Internet technology, so is accompanied by a specifically configured
portal in order to practice the proposed method. The goal is to help teachers
implement better PBL (increase effectiveness, avoid pitfalls) in an affordable
way but also to scaffold students to manage and successfully conclude their
projects.
The online environment will provide support to the method by including the
features and components that we will have defined. The whole system (method
and environment) will evolve according to qualitative feedback gained from
several case studies that we will conduct.
(more info)
[up]
Interactive Storytelling aims to develop new media where the presentation and the evolution of a narrative can be influenced, in real-time, by the user. The IRIS (Integrating Research in Interactive Storytelling) project is a network of excellence grouping 9 European universities working together
Le projet ACTEUR-TICE est un réseau de recherche interdisciplinaire (informatique, psychologie du travail, psychologie cognitive, sciences de la communication, sciences de l'éducation, sciences du langage, sociologie) représentant 10 partenaires institutionnels internationaux et 9 dispositifs de formation à observer représentant 2500 étudiants et 130 praticiens. La recherche vise à analyser et instrumenter des situations d'apprentissage collectives instrumentées (SACI) au sein des dispositifs de formation dans l'enseignement supérieur.
CLEAP is a FNS funded project (2003 - 2006) carried out in collaboration with CRAFT at EPFL. The originality of this project is to investigate learning from computer animation from two different perspectives, mental models and social cognition. In the first stage, this project will investigate three delivery features: the continuity of the information flow, the learner's control over the pace of animation and the permanence on the screen of previous stages of the animation. In the second stage, we will investigate whether the content of the animation should map the conceptual model or the events as they actually happen. Both the individual and collaborative setting will be used.
In Switzerland, over 75% of higher secondary education is vocational. Most of it is organized as a âdual systemâ, in which apprentices spend 60 to 70% of their weekly training time as an employee in a company and the remaining time at school. Unfortunately, apprentices cannot always connect theory to practice, i.e. training and learning in school and the workplace is little articulated. Financed by the Federal Office for Professional Education and Technology, the Dual-T project aims at developing technology-enhanced learning designs that will help to narrow the gap between these different learning places. The effectiveness of learning technologies will depend on the extent to which they support pedagogical designs that target key cognitive skills (self-regulation, reflection and abstraction) in order to support professional knowledge acquisition. Concretely, we research on, build and implement different computer supported collaborative writing to learn activities fostering learning in vocational training.
Learn-nett est un projet européen destiné à la formation des enseignants et des étudiants en sciences de l'éducation. Son but est de leur donner les moyens d'utiliser les nouvelles technologies dans leurs enseignements.
In the MICA project (Meta-Cognitive Incentive in Computer Assisted learning), we propose a method of confrontation aiming at supporting conscious awareness of regulation. It consists in confronting learners with the traces of another learner's activity (individually or with a peer-tutoring approach) in order to explicit the procedures they use to realize the learning task and to improve them.
Research on this topic is currently founded by the Swiss National Science Foundation (2005 -2006), in collaboration with Françoise Détienne (INRIA, Rocquencourt, FR), Ghislaine Chabert (Université de Savoie, FR) and Mathieu Quignard (LORIA, France). Further research project on this topic is in development in collaboration with Alain Mille (LIRIS, Université de Lyon, FR).UTICEF
The project has consisted in elaborating a diploma in new technologies and educational sciences. From september 2001, about thirty students a year are enrolled in the postgraduate specialized diploma named UTICEF : Utilisation des Technologies de l'Information et de la Communication dans l'Enseignement et la Formation.
[up]